Het nieuwe normaal

Aan het begin van de zomervakantie is het in ons gezin altijd even wennen aan het nieuwe normaal. Het wegvallen van de regelmaat van een schoolweek zorgt de eerste weken van de vakantie voor instabiliteit. Langzaam neemt het nieuwe ritme de overhand en geeft het ontbreken van schoolstress rust. Het nieuwe normaal doet zijn intreden!

CORONA

Nu heeft Nederland in 2020 het nieuwe normaal al een tijdje ingevoerd en zit mijn zoon, net als alle andere kinderen, sinds half maart thuis. Hij kreeg voor sommige vakken online les en voor andere vakken huiswerkopdrachten. Niets bijzonders zou je denken, want zo vergaat het alle kinderen in corona tijd.

TOS

Helaas voor mijn zoon wel bijzonder, want hij heeft een taalontwikkelingsstoornis en als gevolg daarvan zeer matige Executieve Functies. Executieve Functies zijn die functies die een mens helpen met alles wat we tegen komen in ons dagelijks leven. Dingen als plannen, overzien, tijdsindeling maken, werk verdelen, reflecteren, volhouden, dingen afmaken en het grote geheel overzien. Kortom, allemaal dingen waar een puber normaal gesproken al moeite mee heeft en waar een puber met een TOS in verdrinkt, omdat al deze functies veel innerlijke taal vragen, taal die hij veel minder heeft dan andere kinderen.

Daarbij heeft hij veel herhaling van zijn lesstof nodig voordat de lesstof beklijft. Als bijna alle lessen uitvallen en de resterende lessen online gegeven worden met alle digitale problemen van dien, valt één keer lesstof opnemen al uit. Daarbij heeft hij het echt nodig dat hij de leerkrachten in levende lijve ziet. Dat hij hun mimiek, stembuiging en hele lichaamshouding meekrijgt om de gesproken uitleg te interpreteren. Digitaal mist hij het overgrote deel van deze lichaamssignalen.

Deze twee zaken maken het bijhouden van het schoolwerk in corona tijd extra lastig. Bovendien kwam ook zijn huiswerkbegeleidster, die normaal drie maal per week langskomt, niet meer en natuurlijk wil een veertienjarige puber niet dat zijn ouders die taak overnemen.

Chaos

Alles bij elkaar een prima formule voor chaos. Chaos in zijn hoofd en chaos in ons gezin, want chaos in zijn hoofd wordt door onze puber zoon nog steeds luid en overduidelijk met ons gedeeld. Met andere woorden, alles en iedereen krijgt de schuld van zijn onvermogen overzicht te bewaren. Reflecteren op zijn gedrag leidt tot nog meer chaos in zijn hoofd.

Aldi versus Albert Heijn

In een van de gesprekken die we hierover voerden probeerde mijn zoon mij duidelijk te maken hoe zijn hoofd er vanbinnen uitzag. ‘Mama’, zei hij, ‘het is in mijn hoofd net een winkelcentrum met alleen maar Aldi’s. Alles staat in dozen en door elkaar! Ik zou zo graag allemaal Albert Heijns in mijn hoofd hebben, dan kan ik tenminste vinden wat ik nodig heb!’

Deze uitspraak deed mij sterk denken aan het filmpje dat Folkert Bil maakte over hoe TOS werk.

Vakantie

De laatste maanden van het schooljaar kon mijn zoon weer naar school wat voor hem betekende dat hij een paar weken achter elkaar thuis zijn PTA’s mocht voorbereiden en vervolgens alleen voor het maken daarvan op school welkom was. Zijn eindrapport is prima, hij is gewoon over, maar wel gemiddeld een punt lager dan de voorgaande jaren.

Tja, het nieuwe normaal heeft voor hem geen normale uitkomst. De overgang naar de zomervakantie daarentegen was een stuk makkelijker en we hebben de Aldi’s vermeden!