Ga naar de inhoud

Lezingen

waarover ik vertel

Ik geef 3 verschillende lezingen, ieder met hun eigen accenten. Bent u geïnteresseerd om een van de lezingen te faciliteren, neem dan contact met mij op.

Lees meer over mijn 3 lezingen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Met mijn kennis over TOS (taalontwikkelingsstoornis) verzorg ik deze lezing of Webinar. Hierin vertel ik over onze ervaringen met de TOS van onze zoon. Mijn verhaal start bij zijn geboorte en eindigt eind groep 8 van de basisschool. In mijn presentatie vertel ik over wat ons opviel aan de ontwikkeling van onze zoon, welke onderzoeken hij heeft gehad, welke diagnoses daaruit voortkwamen, wat wij deden om onze zoon te helpen en welke hulp wij kregen. Dit ondersteun ik met indertijd gemaakte video opnames waarin de TOS en de ontwikkeling van onze zoon duidelijk naar voren komt. Naast de taalontwikkeling van onze zoon vertel ik ook over de gevolgen van de TOS op zijn sociaal emotionele ontwikkeling en de impact die dit had op het gezin.

Het EmoTOS onderzoek naar de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen met een TOS, van Neeltje van den Bedem, Universiteit van Leiden, is in mijn presentatie opgenomen en koppel ik aan wat ik over onze zoon vertel. De brochure van het EmoTOS onderzoek kun je gratis downloaden van www.kindenemotie.nl. De uitkomsten van dit onderzoek presenteer ik visueel. Ik betrek mijn publiek actief bij mijn presentatie en merk dat zij geraakt worden door mijn verhaal.

Zowel voor TOS professionals als voor niet TOS professionals is mijn presentatie van toegevoegde waarde, ouders zullen er herkenning in kunnen vinden. Na mijn presentatie heeft mijn publiek een beeld van wat een TOS kan zijn en weten zij dat dit niet over is nadat een kind heeft leren praten. De gevolgen van een TOS zijn blijvend, want

TOS stopt niet met leren praten!

Reacties die ik kreeg naar aanleiding van lezingen en een Webinar waren onder andere;

‘Ik heb van het begin tot het einde geboeid zitten luisteren’
‘Ik had tranen in mijn ogen’
‘Wat mooi dat je je zo kwetsbaar op durft te stellen’
‘Ik heb nu een kind op mijn netvlies staan waarvan ik zeker weet dat het niet goed gaat, ik ga er deze week nog achteraan’

‘Fijn om iemand te horen die persoonlijk ervaring heeft met deze problematiek en inzicht geeft in de ervaring van ouder’

‘De eerlijke, open en oprechte inkijk in haar gezinsleven. De zorgen en de onzekerheden die je als ouder hebt wanneer je kind zich niet ontwikkelt “volgens het boekje”, de zoektocht en ook de strijd die je als ouder maar moet leveren. Opgeven is geen optie, want het gaat om je kind, maar dat de emmer regelmatig vol zit en overloopt, is te begrijpen en herkenbaar. Daar vervolgens zo’n positieve en strijdkrachtige draai aan kunnen geven, vind ik enorm knap. Je verhaal vervolgens ook kunnen en willen delen met vreemden ook.’

En van een ouder:

‘Graag wil ik je bedanken voor de inzet voor alle kinderen met TOS. Door jouw lezing deze zomer aan onze ambulant begeleider van onze zoon, zijn de ogen daar geopend en zetten ze nu eindelijk alles op alles om onze zoon(7jr) te helpen. Onze zoon, wij en de juffen, schreeuwen al lang om extra hulp vanuit Auris. Maar helaas was het bij Auris niet bekend wat TOS kan doen met een kind en gedrag. Onbegrijpelijk…. maar dankzij jou en Neeltje van den Bedem komt daar verandering in!

Sinds november 2019 bied ik deze workshop aan, waarin ik de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs voor dove, slechthorende en TOS kinderen bespreek. Voor ouders/onderwijsprofessionals zet ik de mogelijkheden op een rijtje en bespreek met hen wat zij daarin voor het kind kunnen betekenen. Ook bespreek ik een stappenplan om tot de beste schoolkeuze te komen.

Ter voorbereiding van deze workshop heb ik gesproken met Ambulant Begeleiders van alle vier de Cluster 2 instellingen en mocht ik een cluster 2 voortgezet onderwijsschool bezoeken. In deze school is het integreren van speciaal cluster 2 onderwijs in het reguliere onderwijs gerealiseerd.

Reacties die ik van ouders kreeg op deze presentatie waren onder andere:

 

‘Nogmaals hartelijk dank voor het vele werk dat je hebt verzet om deze workshop te kunnen geven. Morgen hebben wij een eerste gesprek op een middelbare school. Het voelt beslist als dat ik nu een voorsprong heb’

Op veler verzoek bied ik vanaf begin 2021 ook deze lezing of Webinar aan. Hierin vertel ik over onze ervaringen met onze zoon op het Voortgezet onderwijs.

Na een korte samenvatting van de voorgeschiedenis van onze zoon en een duidelijke uitleg van de resultaten van het EmoTOS onderzoek vertel ik over de onze zoektocht naar een passende reguliere school voor onze zoon en de voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Vervolgens ga ik uitgebreid in op de ervaringen van onze zoon en onszelf met het reguliere voortgezet onderwijs zonder cluster 2 arrangement. Wat waren de problemen waar onze zoon tegenaan liep, waar liepen wij tegenaan en hoe hebben we dat opgelost. Ook vertel ik over de begeleiding die hij buiten school nog steeds kreeg en het gevecht dat wij daarvoor keer op keer met de gemeente hebben moeten voeren.

Ik neem mijn luisteraars mee door de vier jaren voortgezet onderwijs. Hoewel wij een school hebben gevonden die zeker bereid was en de mogelijkheid had om in te zetten op onze zoon was één ding ons al snel duidelijk, TOS en de gevolgen van een TOS zijn ook op het reguliere voortgezet onderwijs nog nauwelijks bekend. Als wij kinderen met een TOS (verleden) zonder arrangement willen laten functioneren binnen het reguliere onderwijs moet daar zeker verandering in komen!

"Ik heb van het begin tot het einde geboeid zitten luisteren"
Luisteraar
"Ik had nog nooit van een TOS gehoord maar heb nu direct al een paar kinderen die ik begeleid in gedachte, waar dit heel goed zou kunnen spelen"
Luisteraar
"Als jouw boek uit is moet dat zeker in onze bibliotheek staan"
Organisator